22.7.2012

Yksilön vastuu

Jotkut rikkeet ovat niin vakavia, ettei niitä voi puolustella sillä, että muutkin tekevät niin. Olisi esimerkiksi uskomattoman tökeröä puolustella lapsensa pahoinpitelyä sillä, että "jos minä en löisi lastani, niin joku muu maailmassa kuitenkin löisi lastaan". Kukaan ei hyväksyisi selitystä, että "ei se yhden ihmisen lyöminen mitään vaikuta, kun maailmassa on miljardeja ihmisiä". Yksilön vastuu lapsestaan on rikkumaton.

Politiikassakin yksilön vastuuta korostetaan - ainakin vaalien alla. Äänestäjille vakuutetaan, että jokainen ääni on tärkeä ja että yksi ääni voi ratkaista kaiken. Myös terveysasioissa on alettu korostaa yksilön vastuuta oman terveytensä ylläpitämisestä terveiden elintapojen avulla.

Sen sijaan ympäristöasioissa yksilön vastuuta ei ole tapana korostaa. Ihmiset tietävät hyvin, mitkä heidän elintavoistaan ovat ympäristölle vahingollisia ja nakertavat tulevien sukupolvien hyvinvointia. Mutta silti selitellään: "Vaikka minä luopuisin autosta, niin mitä se hyödyttäisi, muut autoilisivat kuitenkin." "Ei se missään tunnu, jos minä en lajittele jätteitäni, olenhan vain yksi ihminen." "Ei se auta, jos minä yksin vähennän lihansyöntiä." "Voin minä lentää, koska lentävät ne lentokoneet ihan samalla lailla, vaikken minä olisikaan kyydissä." "Ostaminen pitää kansantaloutta yllä."

Me sallimme selittelyn. Ympäristölle vahingollisia kulutustottumuksiaan selittelevä henkilö ei yhteiskunnassamme joudu häpeämään, sen sijaan ekologiseen elämäntapaan pyrkivä henkilö saattaa vieläkin joutua naureskelun kohteeksi. Viherhippi, puunhalaaja, piipertäjä, maailmanparantaja...

Entä jos jokaisen yksilön vastuu ilmastonmuutoksen hillinnästä olisi yhtä rikkumaton kuin yksilön vastuu lapsestaan? Miksi se ei yhteiskunnassamme sitä ole? Miksi meillä ei ole rohkeutta kieltää toisiltamme liikaa kuluttamista?


1 kommentti:

  1. Mä oon ajatellut niin, että onneksi on muita kaltaisiani(oli asia sitten mikä hyvänsä) ja hyvät teot joita teen, on se sitten kierrätys, kuluttamattomuus tai auttaminen. En ole yksin, en ole ainoa. Uskon, että yksittäisistä ihmisistä tulee joukko ja tässä joukossa on voimaa vaikuttaa. Yksio esimerkki voisi olla kuukupin käyttäminen, kuinka paljon jätettä se on vähemmän jos 1000 naista käyttää kuukuppia yms

    Toimimalla itse hyvin, näyttää esimerkkiä muille. Nämä toiset voivat halutessaan ottaa esimerkistä mallia. Ei ole olemassa muuta tapaa miksi yksilö luopuisi pinttyneistä tavoista, aivopesun lisäksi.

    VastaaPoista